lunes, 21 de diciembre de 2009

Cinc cèntims d'un geni



“Crec en el Déu d’Espinoza que es manifesta en l’harmonia ordenada de tot allò que existeix, no en un Déu que es preocupa pel destí i les accions dels éssers humans.”

“No crec en el lliure albir. Les paraules de Schopenhauer ‘l’home pot fer el que vol, però no pot decidir què és el que vol’ m’acompanyen en totes les situacions de la meua vida i em reconcilien amb les accions dels altres…Aquesta consciència de la falta de llibertat m’impedeix prendre els meus congèneres i a mi mateix massa seriosament"


“El teòric que segueix el camí de l'especulació pura no hauria de ser considerat capritxós, sinó que se li hauria de permetre donar curs a la seua imaginació, perquè no hi ha cap altre camí per a aconseguir l’objectiu. Aquest objectiu no el fixa el mètode científic, encara que proporciona els mitjans per a aconseguir-lo. Per descomptat, una teoria té un avantatge molt important si els seus conceptes bàsics i hipòtesis fonamentals estan pròxims a l’experiència. Això confereix una major confiança en la teoria, perquè es requereix molt menys temps i esforç per tal de descartar aquesta teoria mitjançant l’experimentació. Però, a mesura que augmenta la profunditat del nostre coneixement, cal abandonar cada vegada més aquests avantatges en la nostra recerca de simplicitat i uniformitat en els fonaments de la teoria física”.

"Quan m'examino a mi mateix i les meves formes de pensar arribo a la conclusió que el regal de la fantasia ha significat més per a mi que el meu talent envers el coneixement positiu."


"La ment intuïtiva és un regal sagrat i la ment racional una servent fidel. Hem creat una societat que honra als servents i que ha oblidat els regals."

"El sentit comú no és més que un dipòsit de prejudicis establerts en la ment abans de complir divuit anys."

"L'experiència més meravellosa que podem tindre és el misteri; és l'emoció fonamental que roman en la base de l'art i la ciència de debò."


Albert Einstein
(Sentències escollides d'una manera totalment intencionada i amb una imparcialitat nula per la meva part, només faltaria)

9 comentarios:

MySelf dijo...

Jajaja, intencionada i ben triada... Doncs mira, coincideixo amb el geni i també crec en el Déu d'Spinoza.

M'ha agradat especialment aquesta: "La ment intuïtiva és un regal sagrat i la ment racional una servent fidel. Hem creat una societat que honra als servents i que ha oblidat els regals." Perquè la ment intuïtiva és un regal i com diu Bachelard:

"Es tarea del científico el adoptar una actitud de ruptura y crítica frente a aquello que, en apariencia, se muestra inalterable".

"Y la verdad se crea sobre un fondo de error". Si no, com podríem tenir certesa de les coses? Així hauría de funcionar el pensament científic.

Abraçades.

genetticca dijo...

Vaig llegir un llibre, ja fa temps,que la meva feina vaig tenir per empassar-me'l,pèro com que m'agraden els reptes ho vaig fer, encara que un cop el vaig haber llegit em vaig donar conta que la técnica i la simplicitat volen dir les mateixes coses, només que l'una se les complica i l'altre es pense que li falte tecnicisme.

El llibre en questió es "Existe Dios?" de Hans Küng. Es tracta de la versió que fan pensadors i filósofs de la antigüetat fins a la nostra era sobre la seva idea de la existencia de Deu.
Elque passa es que cal tenir en conta que el tal Hans es un teóleg y capellá i es clar, el llibre está intencioadament involucrat en un resultat satisfactori per tots els cristians .
No obstant el meu predomini de la raó no em va alterar gens ni mica la versió que jo , a través de la observació i la inteligencia, puc tenir sobre la seva existencia. Puc estar errada i de vegades penso que si realment deu existeix ja em perdonara la certesa que tinc del contrari, donç la va pifiar fent-nos tant enrevessats. Si no existeix es el timo mes gran de la vida, perque la gent deixa de viure i comet barbaritats en el seu nom.


Crec en el Déu d’Espinoza que es manifesta en l’harmonia ordenada de tot allò que existeix, no en un Déu que es preocupa pel destí i les accions dels éssers humans.”

Péro es que els humans també formem part d'allòs que es manifesta en armonía ordnada de tot allòs que existeix.
A les hores el deu d'Espinoza es un descriminador, no ?

Salut-

Jordi dijo...

Hi ha quelcom contradictori amb la distinció entre un Déu Universal i un Déu personal.
Efectivament, o hi ha Déu o no hi ha. Si no hi ha, el tema ja està solucionat: tot és fruit de l'atzar i, contra tota probabilitat, 4500 milions d'anys han permès l'aparició de la consciència sobre la Terra.
Si hi ha Déu, però, aquest s'ha de manifestar al nivell d'Espinosa i a nivell personal, perquè la esfera personal de l'ésser pertany a la impersonal del Cosmos i l'harmonia de les galàxies no ha de ser aliena al miracle de la consciència.

De fet, heus ací el que pense al respecte (i ara em mullo): la meva raó, la meva intuïció i la meva experiència personal i íntima m'obliguen a creure en un Déu Universal, en el Déu d'Espinosa. I això em porta, per una qüestió purament lògica a creure en una manifestació personal, és a dir, en una projecció d'aquesta Intel.ligència-Voluntat Suprema en els subconjunts conscients de la seva manifestació còsmica.

Més: des d'una vessant matemàtica (les meves matemàtiques, les idees en les quals treballo), el Big Bag només podria explicar-se com una intersecció de dimensions no físiques que va donar lloc a la manifestació material.

Per tot això, només em queda afirmar, sense complexos, la meva condició de creient.

Una abraçada a les dues, la sal d'aquest humil espai.

Criteri dijo...

"La ment intuïtiva és un regal sagrat i la ment racional una servent fidel"

El Criteri va ser molt traduït i llegit i potser Einstein ho tragué d'aquest llibre. Balmes hi deia i raonava exactament el mateix. Einstein, un altra avalador de Balmes.

Criteri dijo...

Per cert, Jordi, tanta sapiència pluridisciplinar d'on ve? De la curiositat o per dedicació professional?

jose dijo...

Feliç Nadal

Jordi dijo...

Bon Nadal a tothom.

aniki dijo...

M'ha agradat el post, molt interessant.
Et desitjo bones festes.

Petons. Aniki.

Apañó dijo...

Feliz Navidad, Jordi.